Oost Europese kentekens


Ik heb het nooit zo een probleem gevonden, als er arbeiders uit het buitenland, die goedkoper zijn, werden aangetrokken. Maar de laatste maanden zie ik steeds meer auto’s met Poolse kentekens de parkeerplaatsen in mijn straat in beslag nemen. Zeker de helft van de straat bestaat uit auto’s met Poolse kentekens. Tegenwoordig zie ik ook steeds meer auto’s van andere Oostbloklanden, zoals Bulgarije, Litouwen, Hongarije en Letland. De straat staat ook vol met die uitzendbureau auto’s. Er staan soms wel 7 auto’s van een uitzendbureau in de straat. Zo zijn er meerdere uitzendbureau die 3 à 4 auto’s bij ons in de straat hebben staan. ’S avond, als ik van een optreden kom kan ik nergens in mijn straat een parkeerplaats te vinden. Ik heb al een paar keer een boete gekregen, omdat ik niets anders kon dan deels op de stoep te parkeren. Ik zag ook dat de auto’s van de Poolse arbeiders steeds duurder en groter werden en dacht, zo die verdienen goed, tot ik op een dag een Nederlander uit één van die dure auto’s met een Pools kenteken zag stappen. Ik dacht, dit is vreemd. Ik ben het steeds meer in de gaten gaan houden en zag dat er meerdere Nederlanders waren die rondreden met een Pools kenteken. Bij MC Aldrin in de buurt zag ik ook Turken in auto’s rond rijden met een Bulgaars of Duits kenteken. Ik begon door te krijgen wat hier speelde. Belastingtechnisch is het zeer gunstig om met een Oost Europees kenteken te rijden. A: Die landen zijn lid van de EEG, dus hebben alle recht om in Nederland rond te rijden met hun auto B: Je hoeft voor een nieuwe auto geen BPM kosten te betalen en ook geen slurp taks, want dit kennen ze niet in die landen en als je in die landen belasting moet betalen, is dit bedrag zeer laag. Het scheelt wel duizenden euro’s per jaar aan kosten die je hebt aan die auto. Ik vraag me af hoe het kan dat ik als simpele ziel dit wel in de gaten heb en de mensen die ervoor worden betaald om dit te controleren niet. Het zijn net scheidsrechter bij het voetballen, heel het stadion en iedereen thuis kan via de TV zien dat het een overtreding is, behalve de scheidsrechter, dus er moet meer elektronisch toezicht komen en ook om de Oost-Europese kentekens en die uitzendbureau auto’s uit de straat weren.